ΕΚΘΕΣΗ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ Simul' ONU
Έκθεση δραστηριοτήτων του προγράμματος Simul? ONU, στο Saint ? Claude, στη Γαλλία, από 16-20/02/2015.
Όταν το σχολείο μας εγκρίθηκε να υλοποιήσει το πρόγραμμα Simul? ONU, νιώσαμε μεγάλη χαρά, γιατί θα μας δινόταν η ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με ξένους καθηγητές και μαθητές. Δεν είχαμε όμως συνειδητοποιήσει τι ακριβώς ήταν αυτό το πρόγραμμα. Δε φανταζόμαστε ποτέ πόσο πολλά οφέλη θα αποκομίζαμε, μαθητές, γονείς και καθηγητές.
Γνωρίζουμε ότι ο Οδυσσέας θεωρείτο πολυμήχανος, πανέξυπνος, πολυπράγμων, γιατί ήταν πολυταξιδεμένος. Και γενικά οι Αρχαίοι Έλληνες ταξίδευαν κατ? εμπορίαν και θεωρίαν, για εμπόριο δηλαδή αλλά και γιατί πίστευαν ότι ταξιδεύοντας ανοίγουν τα μάτια τους, πλαταίνουν οι ορίζοντές τους. Κάτι ανάλογο συνέβη και με όλους εμάς που ενεπλάκημεν στο πρόγραμμα Simul? ONU. Άνοιξε το μυαλό μας, τόσο ημών των καθηγητών και των γονέων όσο και των μαθητών μας που είχαν τα προσόντα και επιλέχθηκαν να ταξιδέψουν.
Οι μαθητές μας, αυτοί που ταξίδεψαν, καταπολέμησαν σε ένα μεγάλο βαθμό το ρατσισμό, την ξενοφοβία τους, έγιναν πιο ανεκτικοί απέναντι στο διαφορετικό, είδαν άλλες κουλτούρες, άλλες θρησκείες, έκαναν φιλίες με συμμαθητές τους από άλλες χώρες. Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά οφέλη και για τα παιδιά αλλά και για τους γονείς και τους καθηγητές. Εμείς οι καθηγητές αλλάξαμε πολύ και ως παιδαγωγοί κι ως άνθρωποι μετά από αυτό το ταξίδι, συναναστρεφόμενοι συνανθρώπους μας από άλλες χώρες. Διαπιστώσαμε ότι έχουμε κοινά προβλήματα, κοινές ανησυχίες, κοινά όνειρα. Μοιάζουμε τόσο πολύ. Ανταλλάξαμε ιδέες πάνω σε παιδαγωγικά θέματα, σε μαθήματα, σε θέματα πολιτικής, ηθικής, πλησιάσαμε ο ένας τον άλλον. Λαοί της Μεσογείου με λαούς της Βαλτικής θάλασσας, χριστιανοί ορθόδοξοι με καθολικούς και μουσουλμάνους.
Περαιτέρω, οι μαθητές μας ασκήθηκαν στις αντιλογίες, στην επινόηση επιχειρημάτων, για να πείσουν και να προσεταιριστούν άλλες ομάδες, στη συναίνεση και στη συνεννόηση προκειμένου να προωθηθούν οι απόψεις τους. Αντελήφθησαν επίσης ότι η επιτυχία του στόχου πέρα από τα ισχυρά επιχειρήματα απαιτεί και συνεργασία με τους άλλους. Δε βαδίζω μόνος μου. Χρειάζομαι τους άλλους. Υιοθέτησαν, επίσης, τον άποψη ότι ένας καλός πολιτικός δε λέει ποτέ «όχι». Κι όλα αυτά στην αγγλική γλώσσα.
Αλλά άλλαξαν και οι κηδεμόνες. Όταν κάναμε στο παρελθόν συγκέντρωση στο σχολείο μας, για να οργανώσουμε το πρώτο μας ευρωπαϊκό ταξίδι στην Ισπανία (2010), όλοι οι κηδεμόνες ήταν ανένδοτοι να φιλοξενηθούν τα παιδιά σας σε ισπανικές οικογένειες. Ο φόβος ήταν πολύ μεγάλος. Δεχθήκαμε να μείνουν οι μαθητές μας σε ξενοδοχείο για ένα και μόνο λόγο: για να ξεκινήσουμε το πρόγραμμα. Για να έχουν τη δυνατότητα οι μαθητές μας να ταξιδέψουν με το σχολείο τους στο εξωτερικό και να επισκεφθούν ένα άλλο σχολείο, όχι ως τουρίστες, αλλά ερχόμενοι σε επαφή με τους ντόπιους, να δουν πώς ζουν, πώς συμπεριφέρονται, τα πιστεύω τους, τις συνήθειες τους. Και ήμαστε σίγουροι πως επιστρέφοντας, φορτωμένοι με αυτές τις υπέροχες εμπειρίες, το κλίμα θα άλλαζε. Κι άλλαξε. Δεν τέθηκε θέμα ξενοδοχείου στα υπόλοιπα ταξίδια. Κι η συμμετοχή ήταν μεγάλη. Πάρα πολλά παιδιά ήθελαν να πάρουν μέρος. Κι από όλες τις χώρες γύρισαν φορτωμένα με ανεπανάληπτες εμπειρίες. Εμπειρίες που ποτέ δε θα ξεχάσουν, σε όλη τους τη ζωή.
Όμως, όλες αυτές τις εμπειρίες, όλα τα οφέλη που αποκόμισαν μαθητές και καθηγητές από τη συμμετοχή τους στο Simul? ONU δεν πρέπει να τα κρατήσουν για τον εαυτό τους. Πρέπει να τα μοιραστούν με τον περίγυρό τους. Επιβάλλεται να τα μοιραστούν. Γιατί είναι στις μέρες μας πολλά τα φαινόμενα του ρατσισμού, της μη ανεκτικότητας του διαφορετικού, της ξενοφοβίας, στοιχεία διαλυτικά για μια κοινωνία, στοιχεία που δείχνουν ότι δεν υπάρχει σεβασμός στο Συνάνθρωπο. Χωρίζουμε τις φυλές σε φυλές μολυσμένες και σε φυλές καθαρές...
Επομένως, ο καθένας από εμάς που πήραμε μέρος στο Simul? ONU, πρέπει στον περίγυρό μας να διαχέουμε συνεχώς όλα όσα αποκομίσαμε από το πρόγραμμα αυτό. Το σχολείο περαιτέρω οργάνωσε εκδήλωση για τη διάχυση του προγράμματος, στην οποία οι μαθητές που πήραν μέρος στο πρόγραμμα με αφήγηση και φωτογραφίες ενημέρωσαν όλους τους συμμαθητές τους για το πρόγραμμα και τις εμπειρίες τους.
Ελπίζουμε, επίσης, ότι επιτύχαμε άλλον ένα στόχο του Simul? ONU, ο οποίος συνίσταται όχι μόνο στο να βλέπουμε νέους τόπους αλλά στο να έχουμε «νέα μάτια» μετά από κάθε ταξίδι. Είναι γνωστό πως κάθε ταξίδι, σαν μια αισθητική εμπειρία, είναι μια ευκαιρία για μάθηση και για ευχαρίστηση για όσους συμμετέχουν σε αυτό. Επιπλέον, όμως, οι προσλαμβανόμενες παραστάσεις από κάθε ταξίδι αναμειγνύονται με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του ταξιδιώτη κι έχουν τη δύναμη να επιφέρουν αλλαγές σε αυτόν. Κι ο ταξιδιώτης ποτέ δε γυρνά στο ίδιο σημείο από όπου ξεκίνησε το ταξίδι. Επιστρέφει σε ένα διαφορετικό σημείο της ζωής του, σαν ένα λίγο διαφορετικό άτομο. Και η αλλαγή, ως γνωστόν, είναι μάθηση.
Η ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ, ΣΥΝΟΔΟΣ: ΚΑΡΑΜΑΝΗ ΜΑΡΙΑ
ΓΑΡΥΦΑΛΙΑ Ν. ΚΑΡΥΤΙΝΟΥ